Trots en nominell tillväxt minskade kommunikationsbranschens omsättning i reala termer förra året

Den ungerska medie- och kommunikationsmarknadens omsättning ökade nominellt men minskade i reala termer förra året: kommunikationskakan ökade med 12,6 procent till 648,9 miljarder forint, medan mediekakan ökade med 11 procent till 351,1 miljarder forint nominellt tillsammans med de globala aktörerna, i reala termer minskade den förra med 5 procent och den senare med 6,6 procent – presenterade János Gulyás, ordförande för den Ungerska Reklamföreningen (MRSZ), på en konferens i Budapest på onsdagen.

Han tillade att marknaden hade ett atypiskt år eftersom marknadsföringskommunikationsutgifterna rörde sig i motsatt riktning jämfört med BNP. Tillväxtens motor var den privata sektorn, medan statliga företags kommunikations- och medieutgifter minskade. De sektorer som drabbades hårdast av pandemin – bio, evenemang – förbättrade sin prestation enligt hans sammanfattning. Han påpekade att den digitala sektorn blev den mest dominerande kanalen förra året, med en total digital medieutgift på 182,6 miljarder forint, vilket utgjorde 52 procent av den totala medieutgiften. Gulyás nämnde också att influencer marketing-marknaden kartlades för första gången 2023, vilket uppgick till 6,2 miljarder forint.

Han påpekade att biografsegmentet hade den starkaste tillväxten bland alla mediesegment under de senaste två åren, med en ökning på 23,6 procent förra året, jämfört med 25 procent 2022. Segmentet överträffade inte bara, utan också översteg, den före covid-krisen reklamutgiftsnivån på 3,2 miljarder forint från 2019, åtminstone nominellt, med sin storlek på 3,4 miljarder forint 2023.

Evenemangssektorns intäkter översteg redan pandemiföre 2019 siffrorna 2022, och med en nästan 23 procentig ökning förra året visade det den största positiva förändringen bland bitarna av kommunikationstårtan.

Péter Hivatal, ledare för MRSZ:s medie- och kommunikationstårtgrupp, meddelade att de för första gången hade kartlagt antalet anställda i sektorn i samarbete med Opten. I slutet av 2023 var nästan 115 000 personer anställda inom kommunikationsindustrin, vilket inkluderar totala anställningsdata för reklam-, media-, PR-, digitala byråer, forskningsföretag, evenemangsorganisatörer och frilansare som arbetar för dem, men inte antalet anställda på marknadsföringskommunikationsavdelningar inom annonsföretag. Antalet frilansare, eller enskilda entreprenörer, inom industrin är betydande, vilket utgör nästan 20 procent av det totala antalet anställda.

Enligt Ungerska Elektroniska Programtjänstleverantörernas Förening (MEME) realiserade TV-reklammarknaden en intäkt på 81,1 miljarder forint 2023, vilket översteg 74,5 miljarder forint från 2022. Reklammarknadssegmentets drivkraft var även 2023 de kommersiella reklamintäkterna.

Källa till vår artikel: https://iparmagazin.hu/a-magyar-kommunikacios-iparag-helyzete-novekedes-nominalis-erteken-csokkenes-realerteken/

Du kan läsa fler intressanta artiklar om ämnet telekommunikation på ungerska på webbplatsen iparmagazin.hu